donderdag 14 maart 2013

Kewpie

Een tijdje geleden kwam ik bij de kringloop bij ons in de stad. Helemaal geweldig vind ik 'm niet eens. De spullen zijn best nog aan de prijs (ik vind dat de kringloopwinkels sowieso steeds duurder worden. Iets dat een paar jaar terug nog 50 cent kostte, krijgt nu met gemak 5 euro als prijskaartje opgeplakt. Misschien een tikkie overdreven, maar je begrijpt wat ik bedoel...) Bovendien is de kringloop bij ons heel groot, maar die ruimte wordt totaal niet benut. Vind ik. Overal staat wel wat hoor. Maar een kringloop moet vol staan. VOL en niet voor de helft gevuld. Waar ik ook kijk wil ik schatten zien. Voor 50 cent. Niet voor 5 euro.

Nu terug naar dat tijdje geleden. Omdat je 'maar nooit weet' nam ik weer eens een kijkje. En daar zaten ze. Keurig naast elkaar in een vitrinekast. Deze 2 olijke poppekes. En ik was verkocht. Die grote ogen met lange wimpers. Die bolle wangen en billen. Die moesten met mij mee. Met kleertjes die gebreid zijn door een oma bedacht ik me. Misschien waren de poppen wel voor haar kleindochter... Moet haast wel, getuige het vlotte kapsel dat één van de twee heeft gekregen. Want welk meisje heeft er nu geen praktiserend 'kappertje spelen' gespeeld? Ach, dat heeft ook wel wat...


Wat speurwerk leerde mij dat dit Kewpie dolls zijn. Niet de originele, maar een speelgoedvariant uit de jaren 60. Voor wat tekst en uitleg http://en.wikipedia.org/wiki/Kewpie_doll.
En deze, voor de geweldige verpakkingen http://www.aziatische-ingredienten.nl/kewpie-mayonaise. Al zou de mayonaise nog zo vies zijn, dan kocht ik het toch... Ik geloof dat wel meer mensen hier last van hebben...



Ik verzamelde al baboushka's en Dalarna paardjes. En vanaf nu ook Kewpie's. Op naar de drie!


2 opmerkingen: