maandag 4 maart 2013

Mijn boekenkast

Dit boek, een Zweeds pareltje uit 1955, heb ik gekocht op Etsy. Gelukkig wel tegen een kringloopprijsje. Ik heb opgezocht wat de titels betekenen met behulp van een internet vertaalservice. Min skattkammare betekent ' mijn financiën' en rida rida ranka zoiets als 'rit rit ranka'. Vond ik de vertaling die ik zelf had bedacht toch beter. (En ik denk dat ik gelijk heb ook...) Min skattkammare klinkt nogal als 'mijn schatkamer' en rida rida ranka komt erg in de buurt van ons 'hop hop paardje' (al dan niet in galop...) Het boek zit boordevol met korte verhaaltjes en is rijkelijk geïllustreerd met tekeningen van Kerstin Frykstrand. Een Finse dame, zo ontdekte ik via een Wikipedia pagina die aan haar gewijd is. Maar ja, wel in het Fins. Dus heel wijs werd ik daar ook niet van. Dit begreep ik in ieder geval wel: Geboren in Karelen, Finland in 1901 en overleden in 1997. Ze was een Fins-Zweedse kunstenares.


In het boek komen alle jaargetijden voor, alle feestelijkheden zoals ze die kennen in het hog(re) Noorden. Sommige zijn in rijm. Ik vind het heerlijk om door zo'n oud boek te bladeren. Uiteraard probeer ik te begrijpen wat ik lees (door mijn avondstudie Zweeds kom ik een wel een eind vooruit), maar ik bedenk me ook hoeveel plezier anderen al door-met-dankzij dit boek hebben gehad.
Ik doe het in ieder geval nooit meer weg.







Zo heb ik nog meer (oude) prentenboeken in mijn bezit. Ik ga de boekenschappen altijd langs bij een kringloopwinkel (met mijn hoofd een kwart naar rechts gekanteld) en zo af en toe is het raak.
Zo af en toe zal ik een nieuw ( net zei ik nog oud?) boek laten zien. 

Het beloofd een mooi dag te worden. De zon schijnt. Geniet ervan.

2 opmerkingen:

  1. heerlijk hè, prentenboeken ;), ik laat ook, om de zoveel tijd, mijn favoriete prentenboeken zien. Leuk boekje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net een kijkje genomen op je blog. Ziet er goed uit! En je hebt een mooie eigen stijl van illustreren. Ik ga je in de gaten houden!

      Verwijderen